Automatyka Podkategoria: Automatyka

« poprzednia strona · 2 · 3 · następna strona »
  • Falowniki Vacon »

    Skonstruowano wzmacniacz elektromaszynowy znany pod nazwą amplidyny, wzmacniacz magnetyczny oraz sterowany prostownik jonowy (lampa z parą rtęci, tyratron). Rozwój tych urządzeń wyznaczyła w znacznym stopniu technika napędowa oczekująca wydajnych pod względem mocy członów nastawczych. Bezinercyjny prostownik, którego początkowo nie można było zastosować z powodu jego sztywnego powiązania z siecią należy dziś do głównych członów nastawczych wysokowartościowych układów napędowych ze względu na swe dogodne charakterystyki czasowe i całkowite opanowanie układów sterowania. Wymaganie właściwego wyboru jednej z rozlicznych dróg rozwiązań i odpowiednich elementów układów dotyczy w podobny sposób również techniki sterowania, która dla zapewnienia niezawodności ruchu oraz dokładności i żywotności układu przeciwstawiła stykowym dwustanowym układom stycznikowym również dwustanowe, lecz pracujące bezstykowo elementy z logicznymi członami łączeniowymi i która w postaci techniki cyfrowej wyznacza tym elementom, pracującym w sposób nieciągły, wiele nowych zadań.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Serwis falowników »

    Przykłady ilustrują przejście od stosowanej w technice napędowej metody rozumowania przez koncepcję do opracowania rachunkowego i ujawniają, że zastosowanie nowych zasad wymaga również opanowania nowych metod. Powinny one wyjaśnić, że technika napędowa obejmuje oprócz zagadnień elektrycznych i mechanicznych również zagadnienia technologiczne i że ogólny rozwój zaciera też coraz bardziej granice między energoelektryką a teleelektryką. W nowoczesnej technice regulacji i sterowania wysokowartościowych napędów stały się niezbędne nowe metody i środki, którymi trzeba się gruntownie zająć. Analogowa technika obliczeniowa, jak również symulatory układów napędowych, są wartościowymi środkami pomocniczymi do badań laboratoryjnych i umożliwiają przekazywanie do ruchu napędów o wysokich wymaganiach. Tylko one mogą zapewnić optymalny dobór elementów układów również w przyszłości.
    Wielostronność zadań i wzrastające wymagania mogą się stać zachętą do zajęcia się techniką napędową.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki Hitachi »

    Specjalne elementy układów sterowania i obwodów regulacji, które przeciwstawiają m. in. członowi nastawczemu — wzmacniacz uchybu regulacji jako wzmacniacz wstępny i umożliwiają osiągnięcie działania stabilizującego na niskim poziomie mocy za pomocą członów korekcyjnych. Podano wiadomości wprowadzające i wytyczne realizacji regulacji (przy kompensacji rozmaitych wielkości zakłócających) wielkości fizycznych, zwłaszcza prędkości obrotowej układu napędowego, za pomocą silników prądu stałego i silników asynchronicznych.
    Wreszcie opisano metody techniki cyfrowej, która umożliwia dokładne porównanie wartości zadanej z wartością zmierzoną, a w technice sterowania zyskuje w porównaniu z regulacją analogową znaczenie coraz większe.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki Siemens »

    Dobór silników napędowych zależy od obciążeń termicznych, wyrażających się w prądzie zastępczym, równoważnym im pod względem cieplnym, a więc proporcjonalnym do średniej kwadratu prądu. We wszystkich opisanych metodach za podstawę wyboru wielkości silnika przyjmuje się prąd zastępczy. W odniesieniu do silników o obciążeniu okresowo zmiennym jest potrzebna jeszcze kontrola ich przeciążalności mechanicznej. Równolegle z zaoszczędzeniem na wielkości silnika, przez obliczenie prądu zastępczego, trzeba również zapewnić dostateczny moment silnika większy niż największy z występujących momentów obciążenia.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki LG »

    W odniesieniu do silników pracujących w układach regulacji, trzeba dla zapewnienia wymaganej ustalonej i dynamicznej dobroci regulacji połączyć za pomocą kontroli mechanicznej uzgodnione zakresy regulacji i wielkości zakłócających z pomierzonym odstępem bezpieczeństwa.
    W celu zapobieżenia niewłaściwemu doborowi zwykłych części składowych układu, które mogą poważnie zakłócać niezawodność pracy napędu, podano wytyczne doboru przyrządów łączeniowych i oporników.
    Rozwój automatyzacji coraz ściślej wiąże się z techniką napędową; należy więc postępować za wciąż wzrastającymi wymaganiami. Jest to zadanie niełatwe, niemniej jednak oczekuje ono każdego pogłębiającego swą wiedzę zawodową inżyniera napędowego.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki Omron »

    Maszyna pracująca jako prądnica i moment oporowy hamują układ napędowy aż do stanu zatrzymania. W odniesieniu do reakcyjnego momentu oporowego przebieg hamowania na tym się kończy. Z obliczenia widać, że rozruch odbywa się w kierunku przeciwnym przy napędzającym momencie oporowym; przy tym — siła elektromotoryczna, prąd i moment obrotowy zmieniają swój znak na przeciwny. W odniesieniu do momentu otrzymuje się znowu ustalony stan pracy układu o wartościach końcowych charakterystyk.
    Hamowanie przeciwprądowe można uzyskać przez zmianę biegunowości napięcia doprowadzonego do twornika. Przebieg hamowania opisują równania otrzymane z zależności dotyczących pracy silnikowej.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Serwis falowników »

    Pozostawienie maszyny w stanie przyłączenia do sieci przy reakcyjnym momencie oporowym, działającym obecnie przeciwnie do kierunku ruchu, wywołuje rozruch w kierunku przeciwnym, aż do osiągnięcia ustalonych wartości końcowych prądu i prędkości kątowej.
    W maszynach średniej mocy przez zmianę napięcia twornika uzyskuje się zakresy regulacji prędkości w zakresie 1:64-1:8. Zakresy te można dodatkowo powiększyć do ok. 1:12-1:16 osłabieniem pola w stosunku 1:2. Przy jednakowych momentach obciążenia z wzrostem osłabienia pola rosną prądy wirnika i powiększają się nachylenia charakterystyk mechanicznych. Przy stosowaniu kombinowanego sposobu sterowania napięciem i polem należy zwrócić uwagę na konieczność utrzymania przy sterowaniu przez zmianę napięcia stałego momentu obrotowego, natomiast przy sterowaniu przez zmianę strumienia silnika — stałej mocy mechanicznej.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki sklep »

    Zaletą układu Leonarda jest łatwość opanowania za pomocą niego przebiegów sterowania — układ ten umożliwia przyspieszenie lub opóźnienie silnika w prosty sposób przez zmianę wzbudzenia prądnicy. Zmniejszenie prądu wzbudzenia prądnicy prowadzi do zmiany kierunku prądu w obwodzie głównym i zwrotu energii do przetwornicy (hamowanie odzyskowe).
    Wadą układu są stosunkowo wysokie koszty inwestycyjne i straty związane z wielokrotnym przekształcaniem energii. Przy sprawności poszczególnych maszyn otrzymuje się sprawność całkowitą. Zespoły sterowania Leonarda są ekonomiczne w zastosowaniu do mocy większych, np. do napędu maszyn wyciągowych, walcarek, dużych obrabiarek i dużych urządzeń transportowych. Poza tym układy Leonarda, ze względu na swe dobre własności sterowania bardzo często można spotkać również w napędzie mniejszych urządzeń (np. wyciągów, maszyn papierniczych, maszyn włókienniczych, dźwignic).

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Tabliczki znamionowe »

    W wielu urządzeniach w obwodzie tworników układu Leonarda nie ma żadnego łącznika; wszystkie przebiegi sterowania wykonuje się manewrami łączeniowymi w obwodzie wzbudzenia prądnicy. Po wyłączeniu wzbudzenia prądnicy pod wpływem magnetyzmu szczątkowego w wirującym tworniku prądnicy sterującej indukuje się szczątkowa i płynie prąd, który jest przyczyną powolnego wirowania silnika. Do ograniczenia tego efektu służą połączenia, które wywołują zależne od prądu rozmagnesowanie prądnicy. Prądnicę można np. wyposażyć w uzwojenie szeregowe o małym przepływie skierowanym przeciwnie do przepływu uzwojenia bocznikowego lub przy zatrzymywaniu silnika tak połączyć, żeby prąd występujący na skutek samo-wzbudzenia osłabiał strumień szczątkowy (układ samobójczy). Znane są również układy ze specjalnymi wzbudnicami pomocniczymi.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Tabliczki do maszyn »

    Twornik maszyny synchronicznej składa się z wykrojów blach w celu zmniejszenia strat w stali. W żłobkach twornika układa się w fazowe uzwojenie.
    Drugą podstawową częścią maszyny jest magneśnica wzbudzana prądem stałym. Ze względu na rozmieszczenie uzwojenia wzbudzenia rozróżnia się maszyny o wzbudzeniu umieszczonym w wirniku lub w stojanie. W związku z dogodniejszą wymianą mocy pomiędzy siecią i uzwojeniem twornika, zwłaszcza przy dużych mocach pierwszeństwo ma konstrukcja maszyny ze wzbudzeniem w wirniku. Moc wzbudzenia (prąd stały) doprowadza się poprzez pierścienie ślizgowe. Małe maszyny wyposaża się również w magnesy trwałe. Trójfazowy silnik synchroniczny rozwija moment obrotowy na zasadzie wzajemnego oddziaływania pól magnetycznych stojana i wirnika.
    Zmianę kierunku wirowania silnika na przeciwny uzyskuje się przez zamianę dwóch przewodów doprowadzających z sieci. Gdy wzbudnica pracuje w układzie samowzbudnym należy również zmienić biegunowość uzwojenia wzbudzenia wzbudnicy.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Karuzela dla koni »

    Do specjalnego rodzaju konstrukcji silnika synchronicznego zalicza się silniki reakcyjne lub reluktancyjne i silniki histerezowe. Silnik reakcyjny jest bez wzbudzeniowym silnikiem synchronicznym jawnobiegunowym; rozwija on moment obrotowy na zasadzie niesymetrii magnetycznej wirnika o biegunach wydatnych. Silnik histerezowy jest maszyną indukcyjną, której wirnik nie ma uzwojenia, lecz składa się z masywnego materiału o dużej stratności histerezowej lub z wielu warstw materiału o dużej przenikalności magnetycznej. Moment obrotowy wytwarza się dzięki zjawisku histerezy magnetycznej. Chociaż silnik histerezowy ma rozruch asynchroniczny, zalicza się również do silników synchronicznych, gdyż przy pracy ma charakterystykę idealnie sztywną (synchroniczną).

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki Lenze »

    W zakresie prędkości kątowych silnik synchroniczny ma moment pulsujący i nie może sam ruszyć, konieczne jest więc stosowanie pomocniczych urządzeń rozruchowych.
    Silnik zaopatruje się w klatkę rozruchową, złożoną z prętów o małej przewodności w celu uzyskania dużego momentu rozruchowego. Pręty klatki rozruchowej rozmieszcza się w nabiegunnikach i łączy ze sobą pierścieniami. Silnik rusza asynchronicznie i po włączeniu wzbudzenia wpada w synchronizm. Zwykle przy rozruchu uzwojenie wzbudzenia jest zwarte rezystancją ok. dziesięciokrotnie większą niż rezystancja własna wzbudzenia i następuje normalne wzbudzanie maszyny dopiero w pobliżu synchronizmu. Powstający przy tym moment synchroniczny ułatwia wejście silnika w synchronizm.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki Lenze »

    W odniesieniu do silników wielkich mocy zwłaszcza przy słabych sieciach wartości prądów rozruchowych są za duże. Możność właściwego dobrania parametrów rozruchu daje rozruch przy napięciu obniżonym za pomocą transformatora regulacyjnego. Moment silnika maleje w przybliżeniu proporcjonalnie do kwadratu napięć. Przy uzwojeniu stojana składającym się z dwóch gałęzi równoległych z oddzielnie wyprowadzonymi końcami można na okres rozruchu włączyć tylko jedną gałąź uzyskując zmniejszenie prądu i momentu rozruchowego do ok. połowy — jest to tzw. rozruch przez włączenie części uzwojenia. Po włączeniu drugiej gałęzi i wzbudzeniu maszyna wpada w synchronizm. Rozruchu małych maszyn można dokonać za pomocą przełącznika gwiazd a trójkąt, tak jak maszyn asynchronicznych. Prąd i moment obrotowy maleją przy tym do ok. odpowiednich wartości przy połączeniu w trójkąt.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Falowniki LG »

    Wirnik ma dwa oddzielne uzwojenia klatkowe, których pręty leżą z reguły w górnej i dolnej części tych samych żłobków. Klatka zewnętrzna (rozruchowa) ma dużą rezystancję (pręty mosiężne) i małą reaktancję rozproszeniową; klatka wewnętrzna (klatka pracy) przeciwnie — małą rezystancję i dużą reaktancję rozproszeniową. Przy nieruchomym wirniku i przy małych prędkościach obrotowych prąd wirnika rozdziela się na obydwa uzwojenia w zależności od ich reaktancji rozproszeniowych, a w pobliżu synchronicznej prędkości obrotowej w zależności od ich rezystancji. Przy rozruchu silnik dwu klatkowy zachowuje się zatem jak silnik o dużej — a przy pracy w zakresie małych poślizgów jak silnik o małej rezystancji obwodu wirnika. Rozwija on duży początkowy moment rozruchowy i ma jednocześnie dużą sprawność. Z uwagi na te właściwości stosuje się go do napędów wymagających dużego momentu rozruchowego.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Motoreduktory »

    W silnikach o uzwojeniu wirnika odlanym z aluminium klatki wewnętrzna i zewnętrzna łączy się z sobą galwanicznie poprzez szczelinę między nimi i za pomocą wspólnych pierścieni czołowych. Własności rozruchowe takich silników można porównać z własnościami silników głęboko żłobkowych.
    Wykres kołowy silnika dwu klatkowego można, jak w odniesieniu do silnika głęboko żłobkowego, sporządzić w przybliżeniu z części dwóch okręgów kół. Przy małych wartościach poślizgu przebiega on po okręgu koła pracy, a przy wartościach dużych po okręgu koła rozruchowego.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Sklep falowniki Lenze »

    Z porównania charakterystyk mechanicznych przy różnych rodzajach wirnika silników o tej samej wielkości, tym samym prądzie i tych samych stratach w wirniku przy obciążeniu znamionowym widać, że powiększenie początkowego momentu rozruchowego silników z wypieraniem prądu przy niezmienionej sprawności i tym samym prądzie rozruchowym wiąże się ze zmniejszeniem momentu maksymalnego.
    Znamionowa sprawność silników trójfazowych z wirnikami klatkowymi zależy od wielkości maszyny i od znamionowej prędkości obrotowej (normy DIN—VDE 2650 i 2651).
    Zmiana liczby par biegunów jest prostą często stosowaną do silników klatkowych metodą regulacji prędkości obrotowej. Metoda ta opiera się na stopniowej zmianie synchronicznej prędkości obrotowej. Umożliwia ona uzyskanie za pomocą jednego silnika w sposób ekonomiczny do czterech stopni prędkości obrotowych.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Napędy prądu stałego »

    Najczęściej stosowany silnik dwubiegowy ma w stojanie jedno uzwojenie przełączalne lub dwa oddzielne uzwojenia. Silniki o więcej niż dwóch prędkościach obrotowych wykonuje się z jednym uzwojeniem przełączalnym i jednym zwykłym na trzy prędkości obrotowe, albo z dwoma uzwojeniami przełączalnymi na cztery prędkości obrotowe. Zmianę liczby biegunów małych silników przeprowadza się za pomocą przełącznika, większych za pomocą styczników. Jak można zauważyć przy przejściu od jednej prędkości obrotowej do drugiej przy powiększaniu liczby biegunów następuje hamowanie napędu wskutek występowania hamowania prądnicowego.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • falowniki »

    Podobnie jak współczynniki wzmocnienia poszczególnych członów obwodu regulacji również całkowite wzmocnienie otwartego obwodu zależy od punktu pracy. Nie jest więc stały również współczynnik regulacji. Z przebiegu charakterystyk mechanicznych obwodu regulacji, widać, że są one bardziej strome przy dużym obciążeniu niż przy obciążeniu małym, pomimo że w stanie nieregulowanym nachylenie było w przybliżeniu stałe. Współczynnik regulacji jest więc większy przy dużym obciążeniu niż przy obciążeniu małym. Można to wywnioskować również z kształtu charakterystyk obiektu regulowanego i regulatora. Mimo to najczęściej wystarcza rozpatrywanie zlinearyzowanych obwodów regulacji. Zależnie od rodzaju postawionego zadania przeprowadza się obliczenia, stosując współczynniki wzmocnienia ważne w danym zakresie mocy, lub też dokonuje się obliczeń na warunki najbardziej niekorzystne. Graficzną konstrukcję charakterystyk regulowanych napędów stosuje się również w celach specjalnych, zwłaszcza do analizy pracy prostych napędów z małym wzmocnieniem obwodu zamkniętego, w których nieliniowości zaznaczają się bardzo wyraźnie.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Reduktory Motovario »

    Można również podać kryterium wynikające z charakterystyki częstotliwościowej zamkniętego obwodu regulacji. Według tego całkowego kryterium modułu układ jest optymalny, jeżeli przepuszcza jednakowo dobrze możliwie najszerszy zarys pulsacji poczynając od pulsacji. Okazało się, że kryterium całkowe modułu szczególnie dobrze odpowiada praktycznym wymaganiom stawianym regulacji napędu. W wyniku stosowania tego kryterium otrzymuje się charakterystykę czasową skokową z niewielkim przeregulowaniem (co najwyżej 5%) o najmniejszym możliwym czasie wzrostu i uspokojenia. Przez czas wzrostu Ta należy przy tym rozumieć czas, jaki upływa od skoku wielkości wejściowej do chwili, gdy wielkość wyjściowa po raz pierwszy przecina linię nowego stanu ustalonego. Przez czas uspokojenia należy rozumieć czas, jaki upływa od skoku wielkości wejściowej do chwili, gdy odchylenie wielkości wyjściowej od jej ustalonej wartości końcowej przestaje przekraczać pewną wartość określoną.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
  • Przemienniki częstotliwości »

    Gdy lampa jest napełniona gazem szlachetnym, np. argonem, gęstość gazu nie zależy od temperatury tak, że zawór może pracować w szerokim zakresie temperatur ok. -30° - +60°C bez ograniczenia przeciążalności. Z czasem następuje pochłanianie gazu m. in. wskutek działania adsorpcji, aż w końcu lampa przestaje pracować. Czas rozgrzewania powinien wynosić co najmniej 20 s. Trwałość tyratronów wypełnionych parami rtęci nie określa pochłanianie gazu, gdyż kilka kropli ciepłej rtęci zapewnia lampie niewyczerpalną rezerwę tej pary. W celu jednak uniknięcia za małej lub za dużej gęstości par temperatura otoczenia powinna się zawierać w zakresie 15°-35°C.

    Data dodania: 13 11 2014 · szczegóły wpisu »
« poprzednia strona · 2 · 3 · następna strona »

Najnowsze tagi związane z podkategorią: Automatyka